تازه های اینترنت و شبکه

.::آموزش،معرفی سایت ها و تازه های اینترنت::.

تازه های اینترنت و شبکه

.::آموزش،معرفی سایت ها و تازه های اینترنت::.

پروتکل جدیدSPDY گوگل برای افزایش سرعت اینترنت بیش از 50%

دامنه محصولات گوگل همچنان به شکل افسار گسیخته ای در حال گسترش است و هر روز کاربران زیادی وابسته به این محصولات می شوند. ایجاد یک زبان برنامه نویسی جدید، عرضه سیستم عامل، پلت فرم جدید ویو، جی میل، Docs، آندروئید، مرورگر کروم، موتور جستحوی قوی. این لیست همه محصولات گوگل نیست ولی خوشحالم به اطلاع شما برسانم که محصول جدید گوگل یک پروتکل جدید خواهد بود که هدف آن افزایش 50 درصدی سرعت اینترنت است.
پروتکل را می توان به زبان تشبیه کرد. همانطور که من با شما با استفاده از زبان فارسی ارتباط برقرار می کنم رایانه ها هم با استفاده از پروتکل ها با هم ارتباط بر قرار می کنند. البته پروتکلهای گوناگونی در بخش های مختلف از یک شبکه استفاده می شود اما پروتکل معروفی که همه ما هر روز از آن استفاده می کنیم پروتکل HTTP است که در لایه Application شبکه قرار دارد. گوگل برای افزایش سرعت اینترنت این لایه را هدف قرار داده است و با ایجاد یک پروتکل جدید سعی دارد نواقص HTTP را برطرف کند.  گوگل معتقد است که صفحه های وب امروزی کاملا از صفحه های 10 سال پیش متفاوت هستند پس باید به دنبال استفاده از یک پروتکل جدید باشیم. HTTP به گونه ای ساخته شده است که است که خود باعث کم شدن سرعت می شود.

اهداف SPDY به قرار زیر است:
1. کاهش 50 درصدی سرعت لود شدن سایتها که گوگل در آزمایشاتش به این هدف بسیار نزدیک شده است.
2. کاهش مصرف پهنای باند با فشرده کردن هدرها و از بین بردن هدرهای اضافی.
3. SPDY از TCP استفاده می کند و این باعث می شود که برای استفاده از این پروتکل نیازی به ایجاد تغییر در ساختار شبکه نباشد.
4. مدیران سایتها نباید نیازی به ایجاد تغییر در محتوی سایت ها داشته باشند. تنها تغییری که باید ایجاد شود در برنامه های سرور ها و Clien user agent ها است.
5. استفاده از راهکار "متن باز" برای توسعه این پروتکل.
برای کسب اطلاعات فنی بیشتر می توانیدبه اینجا سری بزنید.
از موارد جالبی که در SPDY در نظر گرفته شده است استفاده از SSL برای برقراری امنیت است. SSL خود باعث کاهش سرعت می شود ولی گوگل معتقد است که نوع گسترش وب به گونه ای است که قطعا نیاز به امنیت بسیار بیشتر می شود و به همین دلیل باید تاخیری را که به خاطر استفاده از SSL بوجود می آید به جان خرید. از توضیحات گوگل در مورد این پروتکل بر می آید که گوگل سعی در حذف HTTP ندارد بلکه تلاش می کند امکان پشتیبانی همزمان از HTTP و SPDY را فراهم کند.
همانطور که گفته شد گوگل برای توسعه این پروتکل روی جامعه برنامه نویسان متن باز حساب کرده است. به این ترتیب می توان انتظار داشت توسعه این پروتکل سرعت مناسبی داشته باشد. اگر شما هم علاقه به مشارکت در این برنامه دارید می توانید به سایت SPDY مراجعه کنید.
با مطرح شدن این پروتکل و مطالعه مشخصات فنی آن کاملا معلوم است که آینده ای که در پیش داریم آینده ای است مبتنی بر وب. جوامع برای کاهش هزینه های خود مجبورند به استفاده روزافزون از وب روی بیاورند و چنین وبی با تعداد بیشمار کاربر قطعا مشخصاتی متمایز از آنچه که 10 سال پیش مورد نیاز بود نیاز دارد. تعدادی از این جوامع حرکت به این سمت را درک کرده اند و در حال آماده شدن برای استفاده از این پدیده هستند ولی در این میان در کشور ما هنوز مسئولین نمی دانند به جز جلسه گذاشتن چه باید کرد. هنوز دقدقه آنها فیلتر کردن بی دلیل سایتها است. احتمالا با گسترش استفاده از اینترنت به زودی دیگر فیلترینگ پاسخگو نخواهد بود و مسئولین تصمیم می گیرند یک شبکه (اینترنت) داخلی راه بیاندازند و کل دسترسی به شبکه جهانی را قطع کنند. ما در چه فکری هستیم و دیگران در چه فکری. 

فقط خدا بخیر بگذرونه!!!


محسن#

نظرات 1 + ارسال نظر
hs50 پنج‌شنبه 25 اسفند 1390 ساعت 09:01 ب.ظ http://www.snipers.ir

سلام مطلب جالبی بود یه پروتکل جدید اگه بیاد جالب میشه
اگه مایل به تبادل لینک هستید لطفا منو با نام تکنولوژِ نظامی لینک کنید بعد به منم خبر بدید تا منم شما رو لینک کنم با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد