هر روز کاربران بسیاری از رسانههای اجتماعی مختلفی همچون فیسبوک٬ توییتر و گوگلپلاس استفاده میکنند و حاصل این استفاده میلیاردها بایت اطلاعاتی است که هر روز به این شبکهها افزوده میشود. اما همه این اطلاعات قابل انتشار نیست. هر کدام از این شبکههای اجتماعی قوانینی را برای تعیین نوع محتوی قابل انتشار تعیین کردهاند و هر کاربر هنگام عضویت در این سایتها موافقت خود را با این قوانین اعلام میکند.
آیا تا به حال به این نکته فکر کردهاید که هر کدام از این رسانههای اجتماعی چگونه از رعایت شدن این قوانین اطمینان حاصل میکنند؟ برای یافتن پاسخ نیازی به فکر کردن به فنآوریهای پیشرفته نیست. این شبکههای اجتماعی از یک لشکر انسانی برای بررسی محتوی و تایید انتشار آن استفاده میکنند.
چند روز پیش یکی از این افراد در مصاحبه با Gawker
اسنادی را مبنی بر تایید این خبر منتشر کرد. او که فردی است اهل مراکش
اعلام کردهاست که از طریق شرکت oDesk که کارهای برونسپاری را برای
شرکتهای مختلفی همچون فیسبوک و گوگل
انجام میدهد استخدام شده است. او پس از گذراندن یک دوره آموزشی فشرده
موظف بوده است تا محتوی منتشر شده در فیسبوک را که توسط کاربران به عنوان
محتوی نامناسب گزارش شده بودند را بررسی کرده و در مورد انتشار یا عدم
انتشار آنها تصمیم بگیرد.
هر کدام از این ناظران ۳ گزینه برای انتخاب دارند تایید انتشار مطلب٬ پاک
کردن آن و یا ارجاع آن به یک کارمند فیسبوک. برای تصمیم گیری در مورد هر
مطلب هم یک راهنمای کامل در اختیار هر کدام از این ناظران قرار گرفته است.
این ناظران هر روز شاهد دنیای تاریکی هستند که از اطلاعات تاثر برانگیزی
تشکیل شدهاند. تصاویری از قطعه قطعه شدن انسانها٬ دعوا٬ مرگ٬ خودکشی٬
آزارهای جنسی تنها بخشی از محتویی است که این ناظران هر روز شاهد آن هستند و
باید در مورد آن تصمیم بگیرند. اما این شغل به چه قیمتی؟
تنها یک دلار برای هر ساعت کار. این در حالی است که مارک زاکربرگ مالک فیسبوک ثروتی حدود ۱۷.۵ بیلیون دلار دارد.
یکی از این ناظرین اعلام کردهاست که توانایی تحمل این حجم از اطلاعات
منفی و سیاه را نداشته و کار را ترک کرده است. برخی از این ناظرین نیز به
دلیل کار بر روی اینگونه محتوی دچار صدمات روحی شدهاند.